Sociale Verzekeringsbank: wij focussen in mobiliteitsbeleid op zowel verduurzaming als vitaliteit

07-03-2024
302 keer bekeken

Deze organisatie draagt jaarlijks zo'n € 52,5 miljard euro bij aan de financiële bestaanszekerheid van 5,7 miljoen burgers én won in 2020 de eervolle titel ‘Overheidsorganisatie van het jaar’. We hebben het over de Sociale Verzekeringsbank. Hoe draagt de SVB haar steentje bij aan een bewust verkeer?

We vroegen het directeur bedrijfsvoering Onno Beljaars en duurzaamheidsadviseur Marieke de Vaan.

Eigen CAO

Hoe is  het mobiliteitsbeleid van SVB geregeld?

"Ondanks het feit dat wij rapporteren aan onze eigenaar; het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, vallen we niet onder de rijks CAO. Dat geeft ons de mogelijkheid om ons mobiliteitsbeleid vorm te geven via de CAO. Dat hebben we recent flink aangepakt en we zitten midden in een transitie. Onze 4.000 collega’s leggen jaarlijks bijna 7 miljoen kilometers - woon-werk én dienstreizen - af. Helaas wint de auto het daarbij nog nipt van het OV: 3,5 miljoen auto-kilometers tegen 3,2 miljoen OV-kilometers. Het spreekt voor zich dat het onze ambitie is om meer met OV te doen én het autoverkeer te elektrificeren. Daarom hebben we ook gesleuteld aan de vergoedingen, ten gunste van OV, lopen of fietsen.

Ruim 20% van onze collega’s woont binnen een straal van 10 kilometer van een van onze kantoren. Vooral die doelgroep proberen we te verleiden om dat dagelijks lopend of met de fiets te doen. Ook om zo de vitaliteit te stimuleren. De meeste van onze kantoren zijn dichtbij het OV, met zeer beperkte parkeerruimte. Het beste voorbeeld is ons Leidse kantoor wat zich zo’n beetje in het station bevindt, daar is gewoon nauwelijks parkeerfaciliteit. Maar bedenk wel dat OV vooral voor collega’s uit kleine plaatsen een behoorlijke uitdaging is, zeker nu het OV daar minder beschikbaar is. Wij kennen als SVB een flinke groep van collega’s die voor hun woon-werkverkeer afhankelijk zijn van de auto. Daar hebben we wel rekening mee te houden."

Verkeersveiligheid

Welke rol speelt verkeersveiligheid in bovengenoemd mobiliteitsbeleid?

"Verkeersveiligheid is in alle eerlijkheid tot op heden nog niet een heel groot thema bij ons. Maar dit interview triggert ons absoluut, want natuurlijk lopen onze mensen in hun woon-werkverkeer of zakelijke reizen risico’s. Alle reden om op dat vlak een been bij te trekken. Uiteraard gebaseerd op de risico’s die onze mensen lopen."

Hybride werken

Hoe kijkt SVB aan tegen hybride werken? Minder zakelijke kilometers zorgt natuurlijk ook voor meer verkeersveiligheid.

"Daar heb je helemaal gelijk in. We zien dat er gemiddeld iets minder dan twee dagen per week op kantoor wordt gewerkt. Dat kan ook gelet op de aard van onze werkzaamheden – waarbij veel collega’s geconcentreerd ingewikkelde regelingen beoordelen. Waar we daarom als organisatie fors op inzetten is het anders inrichten van onze kantoren. We vragen onze mensen bewust te kiezen waar en wanneer ze werken, afhankelijk van het werk dat ze moeten doen en daar samen afspraken over te maken. Vanuit het principe van 'we werken activiteitgericht' en kiezen op basis daarvan de plek waar we ons werk het beste kunnen doen. En dat betekent dus dat we vanuit de huisvestingsstrategie actief experimenteren met het inrichten van eigentijdse ontmoetingsplekken – en zo leren hoe mensen het effectiefst kunnen samenwerken. Wij investeren daar als SVB zo’n €10 miljoen in.’

Werknemer centraal

De vitaliteit van jullie medewerkers vinden jullie erg belangrijk toch?

"Naast verduurzaming is vitaliteit inderdaad een belangrijke pijler voor ons als organisatie. En dat betekent dat we onze medewerkers ondersteunen in het vinden van de balans waarbij ze zich fit voelen in het werk en hun persoonlijke leven. De SVB biedt daarom een omgeving waarin medewerkers keuzes kunnen maken die hun gezondheid ondersteunen, zowel fysiek als mentaal. De mogelijkheid om hybride te werken hoort daarbij. Met elkaar maken we afspraken over welk werk waar wordt verricht en ondersteunen we medewerkers met middelen en regelingen voor thuiswerkfaciliteiten en vervoer. Daarvoor hebben we georganiseerd dat vier disciplines intensief met elkaar samenwerken. Wij noemen dat de 4 B’s: Bricks, Bytes, Behaviour én Brand. De fysieke werkomgeving, IT, gedrag en de positionering op de a­rbeidsmarkt. Want onze werknemers verwachten natuurlijk dat deze op elkaar zijn afgestemd en dat ze elkaar versterken."

Naaste toekomst

Waar staat SVB over drie jaar als we het hebben over bewuste en veilige mobiliteit?

"Als je mij vraagt waar we in ons mobiliteitsbeleid over een jaar of drie staan, dan weet ik zeker dat onze focuspunten - verduurzaming en vitaliteit - nog verder zijn geïmplementeerd en geïncorporeerd in ons beleid. En dat we daar op kunnen sturen met hele gerichte parameters. Denk bijvoorbeeld aan de CO2 prestatieladder. Ook verwacht ik dat verkeersveiligheid dan een belangrijkere rol speelt in het mobiliteitsbeleid. Bijvoorbeeld het belang van MONO onderweg gaan."

De mening van een collega: Peter Hofstee, QA adviseur
"Ik kom sinds een jaar met de fiets en trein naar kantoor. De reden daarvoor is heel Nederlands: door de CAO vergoedingen ben ik op zoek gegaan naar alternatieven voor de auto. Uiteindelijk kwam ik uit op 5 minuten fietsen in mijn woonplaats, de trein naar Amsterdam Amstel dan met de e-bike van station Amstel naar kantoor. In theorie is dat iets langer dan de auto maar in de praktijk had ik die vertraging met de auto ook vaak. Belangrijker is dat het een prachtige rit is langs de rivier Amstel. Ik fris op in de ochtend en maak mijn hoofd leeg in de middag. Financieel is het ook de beste keuze: de SVB betaalt mee aan de aanschaf van de e-bike, de stallingsplek, vergoedt de OV reis én betaalt een vergoeding per gefietste kilometer. Onze tweede auto hebben we niet meer nodig, het mes snijdt aan alle kanten."

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen