Verduurzaming én krapte op de arbeidsmarkt dwingt ons om anders te kijken naar mobiliteitsbeleid!

29-11-2022
1214 keer bekeken

Flynth is al bijna 100 jaar actief als vertrouwde businesspartner voor het MKB – met een koppositie in retail, bouw en Agro. Hun credo? Ondernemers stimuleren ‘het beste uit zichzelf te halen’. Daar hoort een stevige voorbeeldrol bij! We gaan in gesprek met Bas Hidding, voorzitter Raad van Bestuur.

Flynth staat ondernemers bij met financiële dienstverlening in brede zin. Denk hierbij aan accountancy, belastingadvies en financiële planning. We bevragen Bas over de ins en outs van Flynth's bewuste mobiliteitsbeleid.

Twee draaipunten: verduurzaming en krapte op de arbeidsmarkt

Veel organisaties zijn op dit moment bezig met het herijken van hun mobiliteitsbeleid. Wat zijn voor jullie de belangrijkste redenen om Flynth's mobiliteitsbeleid te herzien?

‘Wij zitten als Flynth inderdaad ook middenin een omvangrijke transitie als het gaat om het vormgeven van ons eigen bewuste mobiliteitsbeleid. We doen dat onder het label @work. En die urgentie om dat ingrijpend te veranderen komt voort uit twee essentiële bewegingen: onze eigen footprint, onze CO2-uitstoot als organisatie dus, én het zijn en blijven van een attractieve werkgever door goed te zorgen voor onze mensen, ook wanneer ze onderweg zijn.

Daarmee zie je dat het traditionele idee dat de waarde van de leaseauto een iets andere lading krijgt. Van een integraal onderdeel van je arbeidsvoorwaarden, vaak ook heilig en emotioneel verbonden met status en rang, naar weer een gewoon vervoermiddel om zo je werk adequaat te kunnen doen. Waarvoor het overigens ooit bedoeld is.’

Bewust mobiliteitsbeleid raakt méér dan alleen mobiel zijn

Wat staat er centraal binnen jullie eigen mobiliteitsbeleid?

‘Het gaat volgens mij om de vraag: hoe bewust denk ik als professional na over waar ik mijn werk doe? Is het überhaupt nodig om te reizen? Is die fysieke ontmoeting daadwerkelijk ook zodanig belangrijk dat het meerwaarde biedt boven een digitale ontmoeting? Over dat type vragen moet het gaan. Maar ook over: hoe voorkom je dat je als gewoontedier toch weer om half 8 ’s morgens die file induikt?

Dat totale bewustzijn, daar zitten we nu middenin als organisatie. En dan gaat het ook om het transformeren van ons kantorenbeleid. Want in die nieuwe filosofie moet een kantoor ook veel meer een inspirerende en gave ontmoetingsplek zijn. Goed bereikbaar met OV én tegelijkertijd ook voorzien van parkeerplaatsen voor een deel van onze klanten.

Voor de beeldvorming: we hebben onze regionale kantoren inmiddels fors afgeschaald. Van afgelopen jaar 80 naar nu zo’n 60. En dat zullen we verder concentreren waarbij we per provincie – uiteraard rekening houdend met reisafstanden en klanten – een paar kantoren over zullen houden.'

Verbinding met veiligheid en gezondheid

En hoe wordt de veiligheid en gezondheid van medewerkers, twee belangrijke onderwerpen voor MONO-zakelijk, gekoppeld aan het mobiliteitsbeleid van Flynth?

‘Het zijn en blijven van een attractieve werkgever vraagt om meer dan alleen plezier in je werk. Dan gaat het ook over de wijze waarop je werk wordt gefaciliteerd. Welke hulpmiddelen je krijgt vanuit Flynth. Maar ook het vinden van de juiste balans tussen werk en privé. Dáárom dat we als organisatie ook flink investeren in veiligheids- en gezondheidsprogramma’s. Gericht op duurzame inzetbaarheid. Met een brede waaier aan faciliteiten en ondersteuning, van fysiotherapie tot ergonomie. En dat gaat verder dan alleen de fysieke werkplek: óók de inrichting van de mobiele werkplek krijgt daarbij aandacht. Uiteraard zo MONO mogelijk.

Bij Flynth gaat het (nog) niet zo ver dat we handsfree bellen in de auto verbieden. Domweg omdat we sturen op eigen verantwoordelijkheid van onze professionals. En dat beleid laat tot op heden ook zien dat het qua incidenten heel erg overzichtelijk is. Het wordt van onze mensen verwacht dat ze verantwoord onderweg zijn.'

Ambitie voor de komende 2 jaar

Waar staat Flynth in 2025?

‘Als ik het heb over onze ambitie voor de komende twee jaar, dan denk ik aan drie dingen. Ten eerste aan onze doelstellingen op het vlak van verduurzaming. In 2023/2024 zullen we die stevig gaan neerzetten. Zo hebben we recent besloten om onze huidige leaseauto’s van het merk Mini te vervangen door leaseauto's van het nieuwe elektrische automerk Cupra.

Als tweede denk ik aan het implementeren van hybride werken binnen ons @work-programma waarbij we onze professionals de ruimte en vrijheid bieden om gemiddeld 40% van hun tijd vanuit huis te werken. Dit in combinatie met het gericht transformeren van ons kantorenbeleid.

En als derde: het moderniseren van mobiliteitsfaciliteiten: MaaS-achtig van opzet (Mobility as a Service). Lenig ingevuld vanuit de behoefte aan mobiliteit op dát specifieke moment. Dus van standaard een leaseauto naar een breed scala van opties aan mobiliteitsmogelijkheden variërend van (deel)auto, OV of (elektrische) fiets. En het mooie is dat een groeiende groep van onze (vooral jongere) collega’s daar expliciet om vraagt. Alles om zo onze dienstverlening verder te kunnen optimaliseren met blije collega’s en tevreden klanten waarbij we als organisatie óók onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. En juist dát dragen wij ook uit naar onze opdrachtgevers vanuit onze rol als trusted advisor!’

Ook aan de slag met een bewust mobiliteitsbeleid binnen jouw organisatie?

🧰 Check onze MONO-zakelijk Toolkit voor tips, middelen, verschillende apps en techoplossingen, trainingen en een lijst met intermediairs.
 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen