We hebben (verkeers)veiligheid volledig tussen de oren gekregen van al onze medewerkers!

17-05-2022
747 keer bekeken

Deze provincie behoort tot de top drie van meest verkeersveilige provincies van ons land en vindt elk verkeersslachtoffer er één teveel. We bevragen concerndirecteur Rob van der Werff en veiligheidskundige Richard Leijs van de provincie Flevoland over het belang van verkeersveiligheid.

Wat doet de provincie Flevoland om ervoor te zorgen dat hun medewerkers MONO rijden en elke avond weer veilig thuiskomen? Je lees het in dit interview met Rob en Richard!

Van papier naar werkelijkheid

"Aanvankelijk hadden we hier voor onze V&G-aanpak (Veiligheid en Gezondheid) een wat papieren exercitie. We maakten bijvoorbeeld een V&G-plan, dan volgde een rituele dans in de organisatie en verdween het in de kast tot het moment waarop het weer (geknipt en geplakt) gebruikt moest worden.

Een aantal jaar geleden hebben we dat radicaal anders aangepakt. Waarbij de V&G -aanpak geen doel in de marge meer is, maar een centraal middel. We hebben flink geïnvesteerd om dit gedachtegoed tussen de oren te krijgen van al onze collega’s. Met steeds hetzelfde mantra: veiligheid is iets waar je vooraf over na moet denken, niet achteraf. En zo is het dus ook met verkeersveiligheid en MONO-rijden. Wees je bewust van de risico’s en de gevaren. Daarom dat we ook niet zozeer werken met strikte geboden (‘gij zult’), maar veel meer een appèl doen op eigen intrinsieke motivatie en verantwoordelijkheid.

Het is immers jouw veiligheid en die van je omgeving. Zo verbieden we handsfree bellen in de auto niet, maar spreken we elkaar wel aan als er dan zich een onveilige situatie zou kunnen voordoen, afhankelijk van de verkeersdrukte of de weersomstandigheden bijvoorbeeld. Ook beseffen de collega’s zelf inmiddels wanneer handsfree bellen not done is, wat ze ook laten weten: ‘het past nu niet, bel later maar terug’. En het mooie is: onze diverse interne onderzoeken laten zien we dat we flinke stappen vooruit zetten. Dus het werkt!"

Alpinist

"Mooi voorbeeld van hoe we (verkeers)veiligheid onder meer hebben aangevlogen in Flevoland is een sessie met al ons personeel over veiligheid waarin we een alpinist hebben laten vertellen hoe cruciaal veiligheid is bij zo’n gevaarlijke klettertocht daar hoog in de bergen. Helemaal passend in onze filosofie: denk vooraf na over wat je tegen gaat komen en neem alvorens de passende maatregelen. Helemaal in de geest van de boodschap van MONO-ambassadeur Tim Coronel die zegt dat als je wilt winnen in een race veiligheid een absolute randvoorwaarde is!’

Polderblindheid

"Naast onze rol als werkgever hebben we als Provincie Flevoland ook de rol als wegbeheerder. Hoe veilig zijn al onze wegen en fietspaden? Omdat we hier in de polder veel lange wegen kennen (op Amerikaanse leest geschroeid) waarbij er ineens een bocht opduikt hebben we al onze wegen voorzien van zogenaamde kattenogen. Om zo polderblindheid te voorkomen. Die bochten zijn bovendien uitgerust met de bekende rood/witte reflectieborden als markering dat het om een bocht gaat. Daarmee hebben we het aantal incidenten écht enorm weten te reduceren."

Verkeer niet altijd onvoorwaardelijk voorrang

"Wat ook typerend is voor ons huidige veiligheidsbeleid is dat we het verkeer tegenwoordig niet altijd maar onvoorwaardelijk voorrang geven. Was het vroeger gebruikelijk om na een storm de afgevallen takken van de weg te halen terwijl het verkeer daar omheen raasde – wat in feite buitengewoon risicovol was –, tegenwoordig sluiten we zo’n weg dan tijdelijk even af, waarmee die collega z’n werk in veiligheid kan uitvoeren. Deze lijn trekken we ook door naar projecten. Als een weg afgesloten kan worden om de aannemer veilig zijn werk te kunnen laten doen, dan gaat dat altijd voor. En omdat we hier in de polder prima omleidingsmogelijkheden hebben, hinderen we de doorstroming nauwelijks."

Next step: rol opdrachtgever

"Een terechte vraag of wij als opdrachtgever ook al onze onderaannemers aanspreken op hetzelfde gedrag. We eisen aan de voorkant uiteraard de nodige zaken, denk aan een omleidings-, verkeers- en bebordingsplan, een stevig V&G-plan en eisen omtrent veiligheidscertificering. Dit staat ook in ons moederbestek opgenomen. Maar we vragen nog niet structureel naar het ‘totaalplaatje’ op de vraag ‘Hoe zorg jij er als aannemer voor dat jouw mensen veilig thuiskomen?’ Deze vraag triggert ons om dit wel vorm te gaan geven. Om zo ook onze inkoopmacht zo optimaal mogelijk in te kunnen zetten. Alles gericht op een steeds veiligere wereld. Daar gaan we zeker mee aan de slag!"

Een collega aan het woord

"We zien als wegbeheerder helaas dat er steeds meer ongevallen gebeuren door het actieve gebruik van de mobiele telefoon tijdens het rijden. Eén van onze bergers maakte hierover onlangs een sprekende opmerking: ‘doordat een ander de mobiele telefoon achter het stuur gebruikt, hebben wij meer werk met het bergen van voertuigen’. Het gebruik van je mobiel achter het stuur is gewoon geen goede combinatie!

Zo denk ik er ook over in relatie tot MONO. Het maakt niet uit of je nu handsfree belt of met de telefoon in je hand, je bent gewoon afgeleid door het gesprek. Dus ook handsfree bellen is niet veilig voor jezelf en je omgeving. MONO is de juiste manier.”

Doede de Boer, opzichter Vestiging Oost (Dronten).

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen