Wij sturen erg op eigen verantwoordelijkheid, dus ook de wijze waarop je deelneemt aan het verkeer

19-04-2022
578 keer bekeken

Deze succesvolle onderneming uit het Westland staat misschien wel het meest bekend als het bedrijf dat de avocado in Europa groot maakte. Of als de pionier achter het proces van het rijpen van exotisch fruit en het verlengen van de houdbaarheid. Nature's Pride! Wat doen ze aan verkeersveiligheid?

Nature's Pride is in twintig jaar tijd uitgegroeid tot een van de grootste importeurs van groenten en fruit in Europa. Ze importeren meer dan 220 groente- en fruitsoorten uit 53 landen. Dit doen ze met meer dan 500 werknemers en 300 uitzendkrachten. Alle reden voor een verdiepend gesprek met Director HR & Facility Sakia de Groot van Nature’s Pride dus.

Hands-on

‘Wij zijn een typisch Westlands bedrijf. No nonsens: geen overdreven franje. Gewoon je werk goed doen, gericht op de kwaliteit van onze producten en tevreden klanten en telers. Dat zit verankerd in onze cultuur waar veel draait om snelheid en dynamiek. Maar we zijn als organisatie na de pioniersfase nu wel bezig met een professionaliseringsslag. Op tal van vlakken zoals onder meer verduurzaming en digitalisering. Máár ook zaken zoals het opstellen van een gedragscode. Hoe we met elkaar omgaan binnen Nature’s Pride. Wat onze do’s en don’ts zijn. Waarin we onze ongeschreven regels hebben geëxpliciteerd. En daar hoort ook het creëren van een veilige en gezonde werkplek bij. Er is veel aandacht voor duurzame inzetbaarheid, vitaliteit en arbeidsomstandigheden. En dus ook de mobiele werkplek. Recent hebben we iedereen die hier werkt ook die gedragscode laten tekenen. Om zo te laten voelen dat we dat écht serieus nemen met elkaar.’

Leaseauto’s en woon-werkverkeer

‘Tweederde van onze collega’s is actief in de productie, waarin we met ploegen werken. Een vroege (start half 5 ’s morgens) en een late dienst (tot 23.30 uur). Die mensen komen dagelijks naar Nature’s Pride. Nu is onze onderneming helaas minder eenvoudig te bereiken met OV. Diverse mensen die dichtbij wonen komen wel met de fiets, maar het gros van de collega’s komt met de auto. Wij hebben zo’n 80 leaseauto’s en collega’s die met hun eigen auto komen, al dan niet in de vorm van carpooling. Voor het opzetten van een busdienst is onze schaal niet voldoende’.

Wél voorlichting, geen dwang

‘Onze filosofie is dat we een heilig geloof hebben in het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Dat past ook bij onze pioniersgeest. En dat betekent dat we ten aanzien van verkeersveiligheid en MONO-rijden onze collega’s vertellen wat we vinden dat normaal en verantwoordelijk rijgedrag is, maar we gaan dat niet dwingend voorschrijven. Wij vinden het logisch dat onze collega’s begrijpen dat je niet met drank of drugs achter het stuur kruipt, dat je je gordel draagt en dat je niet gaat appen tijdens het rijden. Maar we gaan niet onze buitendienstmedewerkers betuttelend toespreken wat wel en niet mag qua belgedrag in de auto. Als het maar veilig gebeurt en uiteraard handsfree. En laten we wel wezen, dit beleid werkt, zeker als je kijkt naar het zeer beperkt aantal incidenten. Never change a winning team dus!’

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen