De Rijke: veilig en MONO-rijden is voor ons een absolute randvoorwaarde!

18-01-2022
909 keer bekeken

Als je als logistiek dienstverlener meegroeit met ontwikkeling van de chemie in de Rotterdamse Haven – waarmee je dagelijks met gevaarlijke stoffen omgaat – dan zit veiligheid heus wel in de genen van je organisatie! We spreken operationeel verantwoordelijke voor de Benelux, Barend van der Heijden.

Om al die Benelux-klanten optimaal te bedienen werken ze bij De Rijke Group met zo’n 150 eigen chauffeurs, 25 collega’s in de backoffice en een 125-tal trucks. Steeds vanuit de ‘accelerating value’ filosofie die De Rijke en hun opdrachtgevers de markt helpt voor te blijven. Hoe ze dat doen? Door zich te concentreren op de manier waarop waarde binnen de supply chain van hun klanten toegevoegd kan worden vanuit totaaloplossingen.

Hoe stap je de cabine in?

‘Kijk, iedereen begrijpt dat de chauffeur – die met die mooie gele De Rijke auto’s rijdt – ons visitekaartje is. En dat het essentieel is dat de backoffice zo’n chauffeur dagelijks zo faciliteert dat hij of zij zich maximaal kan focussen op het drukke verkeer. Dit doen we door ze te voorzien van juiste, betrouwbare en vooral realistische planningen, routes en tijdsloten. En dat moet ook, zéker met de ladingen die wij voor onze klanten vervoeren. Uit ervaring weten we hoe cruciaal het is om zicht te hebben op hoe onze chauffeurs dagelijks de cabine instappen. Hoe zij in hun vel zitten, hoe fit en vitaal ze zijn en hoe hun thuissituatie is. Elkaar even in de ogen aankijken is wat ons betreft écht een must. Zo merkten we bij de eerste lockdown (voorjaar 2020) dat we het contact verloren omdat de backoffice thuis aan het werk was en we onvoldoende zicht hadden op hoe onze chauffeurs zich voelde.’

Care for people

‘Het is ook dáárom, het zicht hebben op hoe onze chauffeurs zich voelen, dat we als De Rijke investeren in verschillende gezondheidsprogramma’s. Zo hebben we bijvoorbeeld een ruginstructeur die onze chauffeurs traint in de juiste zithouding. Ook supporten we bijvoorbeeld het Stoptober-programma om te stoppen met roken. Of helpen we onze mensen die in de financiële problemen zitten. Opdat onze mobiele collega’s ook daadwerkelijk zonder zorgen zich kunnen focussen op hetgeen wij van ze verwachten: die gevaarlijke stoffen veilig transporteren van A naar B.’

Pilot Route42

‘Recent zijn we, met meerdere concullega’s, een data-intelligentie pilot gestart met Route42 (truck telematica) om het rijgedrag van een aantal van onze chauffeurs te monitoren. Middels een dashcam krijgen we zicht op het rijgedrag van de chauffeur in relatie tot het verkeer waarin hij of zij zich begeeft. Dat levert een schat aan waardevolle inzichten op. Bijvoorbeeld over abrupt remmen. Of over plekken op de route, zoals bepaalde delen in de Rotterdamse Haven, die toch aanzienlijk minder veilig zijn dan dat we altijd voor waar hadden aangenomen. Dit bespreken we dan ook vervolgens weer met onze chauffeurs. En je kunt je voorstellen dat we dat in een later stadium ook delen met de verantwoordelijke wegbeheerder’.

Leren van incidenten

‘Als we kijken naar de incidenten in de afgelopen jaren dan – fingers crossed – kunnen we ons gelukkig prijzen dat zich dat beperkt tot blikschade. Wat vaak te wijten is aan een verkeerde inschatting van onze wat jongere chauffeurs. Of juist de chauffeurs die de 70  gepasseerd zijn. Wel zijn we twee jaar geleden opgeschrikt door een collega die als gevolg van vermoeidheid achterop een file is gereden. Dit ondanks het waarschuwingssignaal van de truck. Zoiets is gewoon dramatisch. Oók voor de chauffeur die we dan een half jaar kwijt zijn. Dáárom dat we dat soort incidenten tot op de bodem uitzoeken: hoe voorkomen we dat? Behalve een tijdiger signaal vanuit de truck (waar we over in gesprek zijn met de leverancier) gaat het vooral om het zicht houden op hoe iemand zich voelt. Maar ook het bespreekbaar maken dat men zélf aan de bel trekt als het niet meer gaat. Alles gericht op die veiligheid, voor onze chauffeurs, voor de medeweggebruikers én voor onze klanten’.

Vergrijzing

‘Maar waar we als De Rijke écht last van hebben is de schaarste aan chauffeurs – mede als gevolg van de vergrijzing. Als we er per maand één kunnen binnenhalen dan hangen we de vlag uit. Dat betekent ook dat we als werkgever er alles aan doen om het onze chauffeurs zo maximaal naar de zin te maken. Denk aan parttime werken (2 of 3 dagen per week), shifts van 6 uur ’s morgens tot 14 uur ‘s middags. Of van 14 ‘s middags tot 22 ‘s avonds. Gelukkig hebben we door de aard van onze business ook doorgroeimogelijkheden (planner, magazijn) voor collega’s die het rijden zat zijn. Maar daar maak ik me wel zorgen over, ook in relatie tot verkeersveiligheid. Want voor ons is het essentieel dat we werken met professionele beroepschauffeurs die hun vak werkelijk tot in de puntjes verstaan.’

 

De mening van chauffeur Arjan Engels
'Veiligheid staat bij De Rijke voorop. Dat merk je aan alles. Daarom dat we als chauffeurs-groep daar ook graag onze bijdrage aan leveren. Onder andere door de pilot met de dashcams. Ik legde m’n telefoon altijd al buiten handbereik en lette op het verbruik. Maar nu komt daar dus nog een extra dimensie bij voor verkeersveiligheid. Dat geeft gewoon een safe gevoel! Ik merk dat ik m’n rijgedrag telkens weer probeer te verbeteren.’

 

 

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen