Hoe kan de wagenparkbeheerder MONO-rijden onder collega’s stimuleren?

25-08-2022
265 keer bekeken


ACTUELE BERICHTEN

Hoe kan de wagenparkbeheerder MONO-rijden onder collega’s stimuleren? Hierover gingen wij in gesprek met Jordy Verhoeven, Adviseur Vervoersmobiliteit bij Rijkswaterstaat (RWS). Hij vertelt ons meer over de uitrusting van hun nieuwe deelauto’s en welke kansen er liggen om MONO te integreren.

Wat is jouw rol binnen RWS?

“Met veel plezier en passie geef ik de functie van Adviseur Vervoersmobiliteit kleur binnen de Corporate Dienst en versterk ik het team Vervoersmobiliteit. Ik heb een aantal portefeuilles, waaronder het extern wagenparkbeheer contract, civiele dienstauto's en de in- en opbouw van dienstauto's. Het is een eer om bij te dragen aan de mobiliteit van collega’s.”

Hoe zien deze werkzaamheden er in de praktijk uit?

“Ik ben verantwoordelijk voor het beheer van het wagenpark en ik sta direct in contact met de leveranciers waar wij onze voertuigen van leasen. Ook werk ik samen met mijn collega’s aan diverse innovatie- en verduurzamingsprojecten voor ons wagenpark. Binnenkort vindt er een indrukwekkende transformatie plaats binnen ons wagenpark; alle Officieren van Dienst (VWM Wegverkeer) rijden dan in elektrische auto's.

We zijn bijzonder trots dat we deze voertuigen kunnen verduurzamen. Hier ging een uitdagend traject aan vooraf. Van het onderzoeken aan welke functionele eisen de auto moet voldoen, tot de testfase in de praktijk en de elementen vertalen naar een programma van eisen voor onze leveranciers."

Hebben er in de afgelopen jaren situaties plaatsgevonden waardoor de urgentie van MONO-zakelijk meer aandacht heeft gekregen?

“Kunnen we nog zonder onze smartphone? We staan continu in verbinding met elkaar en we worden regelmatig afgeleid door alle informatie die binnenkomt, ook tijdens het autorijden. De verleiding is dan ook groot om op je telefoon te kijken waardoor onveilige situaties op de weg ontstaan. Denk aan het bekijken van een appje, van muzieklijst switchen of een route checken, maar ook een belletje naar een collega.

Bij RWS willen we een zo veilig mogelijke mobiliteitsoplossing bieden voor onze collega’s en bljiven we actief inspelen op de communicatiebehoefte. Zo bestellen we bijvoorbeeld auto’s die uitgerust zijn met Apple Carplay waardoor je alle functionaliteiten van je telefoon via een centraal scherm te zien krijgt. Ook tref je steeds minder telefoonhouders in de auto’s aan. Een telefoonhouder maakt de telefoon zichtbaar waardoor je geneigd bent om deze er sneller bij te pakken tijdens het autorijden. Dit gedrag demotiveren zit soms dus al in het weglaten van een compact item. Uiteindelijk is het aan de bestuurder om altijd bewust te blijven rijden.

Natuurlijk is er een makkelijke en laagdrempelige oplossing om MONO te rijden die erg voor de hand ligt: blijf met je hand van die telefoon af tijdens het rijden. Vind je dat lastig? Maak dan bijvoorbeeld gebruik van de functie ‘niet storen tijdens het autorijden’ en activeer deze vandaag nog."

Heb je ook ideëen over hoe het wagenpark bij kan dragen aan meer bewustwording rondom MONO-rijden?

“Een mooi vertrekpunt voor verandering is het maken van gezondere en veiligere keuzes voor jezelf en elkaar. Als team Vervoersmobiliteit dragen we graag bij aan een veilige mobiliteitsoplossing. In de toekomst zou ik bijvoorbeeld graag extra informatie verstrekken over MONO-rijden via onze on- en offline uitingen."

Wat kan RWS doen om MONO te integreren bij het gebruik van deelauto's?

“Vanaf eind dit jaar zal de smartphone nodig zijn om deelauto’s te kunnen gebruiken. We gaan dan deelauto’s afnemen van LeasePlan en dat valt mooi samen met het verstrekken van informatie naar collega’s over deelautogebruik en MONO-rijden. De auto wordt bijvoorbeeld niet meer geopend met een kaart, maar met een app van LeasePlan. De deelauto’s zijn voorzien van alle gemakken om MONO-rijden te stimuleren.”

Zie je ook nog knelpunten bij het integreren van MONO?

“Ik ben ervan overtuigd dat iedereen veilig en met plezier de weg op wil. De grootste verandering komt dan ook vanuit onszelf wanneer we bewust veilige keuzes maken. Duidelijke richtlijnen vanuit een concreet MONO-beleid ondersteunen en versterken deze verandering. Onlangs heeft onze Hoofdingenieur-Directeur (HID) Frank Schrover gedeeld MONO-rijden volledig te steunen. Hij gaat er in het dagelijkse leven serieus mee om:

Verkeersveiligheid kan alleen op een hoger plan komen wanneer we ons allen hier aan houden ondanks de verleiding die soms op de loer ligt. Doe het niet, wees verstandig en wijs de ander erop wanneer je gedrag observeert dat niet beantwoordt aan de afspraken die we hierover met elkaar hebben gemaakt. Doe het en voel mijn steun om hier werk van te maken.” 

Aldus Frank. Doordat hij het goede voorbeeld geeft gaat MONO nog meer leven onder de medewerkers en neem je ‘drempels’ die ontstaan vanuit weerstand weg.”

Denk je dat RWS medewerkers direct goed reageren op het MONO-beleid als het team Vervoersmobiliteit daar veel aandacht aan besteedt?

“Je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk wanneer je achter het stuur zit. Ben je werkzaam voor RWS, dan vervul je bovendien een voorbeeldfunctie. Ik denk dat alle RWS medewerkers de intentie hebben om voor zichzelf én elkaar een veilige omgeving te creëren. Zowel thuis, op kantoor als onderweg. Handige, toegankelijke en inspirerende tips omtrent MONO worden omarmd als je deze op een aantrekkelijke manier kunt presenteren. We gaan voor een duurzaam, maar vooral veilig resultaat.”

Afbeeldingen

Twitter

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.